Kuličkové šrouby slouží k převodu otáčivého pohybu na přímočarý.Ukratších šroubů je matice pevná připojená k suportu a šroub se otáčí.U delších provedení je šroub pevnš přichycen k loži a matice se otáčí a unáší suport.K náhonu se používají bezkomutátorové servomotory s velkým kroutícim momentem.Servo je spojeno se šroubem pomocí spojky.
Matice je odělena od šroubu valivými elementy tedy kuličkami které obíhají dokola.Kuličky zmenšují tření na minimum stejně jako lineárního vedení.
Kuličkové šrouby se vyrábí ve dvou provedeních:
S kruhovým profilem(obr.nahoře)- Profil šroubovice na šroubu je kruhový a ukazuje se jako nepříliš dokonaký, protože má zanásledek "DVOUBODOVÝ "styk matice a čroubu.Dochází zde díky malým vztyčným plochám k velkému zatížení a opotřebení.
S gotickým profilem(obr.dole)-Gotický proto, že má podobný profil jako gotický lomený oblouk.Je tedy tvořen ne jednou , ale dvěmi kruhovými plochami a vzniká zde "čtyřbodový"styk šroubu s maticí.Tzn. větší stykovou plochu a menší zatížení a deformaci kuličky, protže síla tlačí vždy do protisměru ve dou stranách.A v drážce ve spod se může schromažďovat olej, který přispívá k menšímu tření a tím delší životnosti.